sunnuntai 11. maaliskuuta 2012

Stevia

Olen käyttänyt ohjeissa NuNaturalsin NuSteviaa, joka on pelkkää steviaa ilman täyteaineita, joten sitä käytetään hyvin pieniä määriä. Ohjeissani en ole ilmoittanut käyttämäni stevian määrää, koska se riippuu käytetystä stevia -valmisteesta. Käytännössä kakkuihini olen laittanut NuSteviaa noin 1-2 teelusikallista. Olen arvioinut, että yksi teelusikallinen vastaa noin desilitraa sokeria. Esimerkiksi Canderellin valmistamassa steviassa on maltodekstriiniä täyteaineena, jolloin sitä käytetään samassa suhteessa kuin sokeria. Parhaiten käyttämäni stevian annostelun opit maistelemalla jo leivontavaiheessa.

NuSteviaa olen tilannut iHerb.com:sta, jossa on laaja valikoima erilaisia stevia-vamisteita. Olen myöskin tilannut Navitas Naturalsin luomu steviajauhetta, joka on jauhettua steviaa. Se maistuu makealle teelle, joten sitä on vaikea käyttää leivonnassa.

Mikäli innostut tilaamaan jotain iHerbistä käytä alennuskoodia MET962 niin saat viiden dollarin alennuksen tilauksesta.


1 kommentti:

  1. Itse noudatan vähähiilihydraattista kasvisruokavaliota ja tuo stevia tuo hyvän lisän omaan kahvihulluuteeni sekä makeisvimmaani sillä yritän myös pysyä vähäkalorisissa vaihtoehdoissa. Plus hieman superfoodhifistelijänä olen huomannut että suomesta kun ei oikeasti laadukasta ja"terveellistä" sokeria saa, niin ainoat makeuttaja vaihtoehdot ovat aiemmin olleet aspartaami. Olen itse tehnyt hieman vertailua steviasta ja aspartaamista makeutusaineena . Mielenkiintoisintahan on ollut se, että steviaa on luontaistuotekaupoista saanut jo pidempään, mutta sitä on myyty "kosmetiikkana" samalla tavalla kuin aina välillä kiellettynä ollutta pakuria. Virallisen ruoka-ainestatuksen saaminen onkin nykyään hyvin vaikeaa.

    VastaaPoista